کتاب «سید علی‌¬محمد شیرازی(باب)» منتشر شد

شنبه, 23 بهمن 1400 07:13 نوشته شده توسط  اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

بهائیت در ایران : کتاب «سید علی‌­محمد شیرازی(باب) و شورش­ بابی‌­ها در مازندران» نوشته سینا فروزش  توسط انتشارات سروش منتشر و راهی بازار نشر شد.

یکی از وقایع عصر محمدشاه و ناصرالدین‌شاه قاجار، ظهور و تداوم جریان بابی‌گری است؛ پدیده‌ای که محصول شرایط نابسامان سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایران عصر قاجار بود و اگرچه با داعیه اصلاح و برون‌رفت جامعه از آشفتگی‌ها ظهور کرد، اما خود در ادامه، تبدیل به جریانی جزم و خشن شد که نه تنها راهگشا نبود، بلکه مانعی در حل مسائل موجود شد و بر التهابات و بحران‌های ایران عصر قاجاریه افزود.

کتاب «سید علی‌محمد شیرازی(باب) و شورش بابی‌ها در مازندران» از یک مدخل یا فصل مقدماتی و ۳ بخش تشکیل شده است. در مدخل به اوضاع سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ایران در آستانۀ ظهور سیدعلیمحمد شیرازی پرداخته شده است، زیرا شناخت جریان اخیر بدون درک صحیح روح زمانه و تحولات ایران امری کاملاً ناممکن به‌نظر میرسد. هر کدام از بخشهای سهگانه، خود به چند فصل تقسیم میشوند.

بخش اول کتاب که مشتمل بـر ۳ فصل است، بـه زندگـینامه، آثار و تألیفات، و اندیشه‌های تأثیرگذار بر افکار و آراء سیدعلی‌محمد شیرازی و آموزه‌های بابیان اختصاص دارد. بخش دوم مشتمل بر ۳ فصل است و به زندگینامه رهبران بابی وقایع بدشت و مازندران، گردهمایی بدشت به‌عنوان نقطه عطف تاریخ بابیه و مقدمه شورش بابی‌ها در مازندران، و نیز اوضاع مازندران در آستانه شورش بابی‌ها می‌پردازد. در بخش سوم هم که در ۴ فصل تنظیم و تدوین شده، شورش بابی‌ها در مازندران به روایت منابع بابی و تاریخ نگاری رسمی، ترکیب و خاستگاه اجتماعی بابیهای شرکت‌کننده در شورش مازندران و پیامدهای این شورش مورد واکاوی قرار می‌گیرد.

این‌کتاب به‌زودی با ۳۰۶ صفحه منتشر می‌شود.

 

 

خواندن 1042 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

محتوای بیشتر در این بخش: « جشنواره ملی "بهائیت محفل خیانت"

معرفی رهبران بهائیت

  • زرین تاج قزوینی

     

    زرین تاج قزوینی (فاطمه یا ام السلمه) مشهور به طاهره قُرهالعَین یا طاهره بَرَغانی (زاده 1228 قمری برابر با 1823 میلادی در قزوین - درگذشته 1268 قمری برابر با 1850 میلادی).

     

    ادامه مطلب...
  • شوقي افندي

    شوقي افندي ملقب به شوقي رباني (1314-1377/1336ش) فرزند ارشد دختر عبدالبهاء بود که بنا به وصيت وي، در رساله اي موسوم به الواح و وصايا به جانشيني وي منصوب شده بود.

    ادامه مطلب...
  • علی محمد باب

    علی محمد باب شیرازی، موسس بابیت است. او شاگرد سید کاظم رشتی بود که با بهره گیری از افکار شیخیه، ادعای بابیت، امامت، خدایی و … کرد و در آخر توبه نامه نوشت و خود را هیچ دانست.

    ادامه مطلب...
  • سید کاظم رشتی

    سيد كاظم رشتي بن سيد قاسم بن سيدحبيب از سادات حسيني مدينه ، زبده ترين شاگرد شيخ احمد احسائي بود که پس از مرگ شيخ رهبري  شيخيه را برعهده گرفت.

    ادامه مطلب...
  • عباس افندی (عبدالبهاء)

    عباس افندي (1260-1340) ملقب به عبدالبهاء، پسر ارشد ميرزا حسينعلي است و نزد بهائيان جانشين وي محسوب مي گردد.

    ادامه مطلب...

مبارزان با بهائیت

cache/resized/ccaca808332350bd352314a8e6bdb7dd.jpg
یکی از حوادث مهم زندگی آیت الله بروجردی تقارن سال
cache/resized/a2c88199bdee2998adc4f97d46fdb662.jpg
ملا محمد سعید بارفروشی معروف به سعید العلما یکی