×

هشدار

JUser: :_بارگذاری :نمی توان کاربر را با این شناسه بارگذاری کرد: 667

کتاب تارهاي عنکبوت

دوشنبه, 25 مرداد 1395 00:37 نوشته شده توسط  اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

«تارهاي عنکبوت» بهائیت در ایران : استعمارگران، در طول تاريخ، از هر ابزاري براي غارت و چپاول ملتها استفاده کردهاند. استفاده از عقايد انحرافي، يکي از اين ابزارهای مهم و کاربردی برای این چپاول بوده است.

طي قرون 18 و 19 ميلادي، رغبت استعمارگران براي استفاده از جريانهايي که عقايد انحرافي را در جهان اسلام ترويج ميکردند، بيشتر شد. برخي از مورخان معتقدند که اين جريانهاي انحرافي، در واقع، توسط استعمارگران به وجود آمده بودند تا در راستاي اجراي نقشههاي استعماري آنها، به کار گرفتهشوند. گرچه اين نظر اندکي مبالغهآميز است، اما شکي نيست که فرق انحرافي، نقشي مهم و اساسي در تحقق اهداف استعمارگران در سرزمينهاي اسلامي ايفا کردهاند. فرقههايي نظير بابيه، بهائيت، وهابيت و قاديانيگري، که از قضا، در يک دوره تاريخي، به وجود آمدند، از جمله جريانهايي هستند که فعاليت آنها بسيار مورد توجه و حمايت استعمارگران قرار گرفت. بهائيت ، فرقهاي انحرافي است که بر مبناي آموزههاي منحرفانه فرقه بابيه شکل گرفت. «حسينعلي نوري»، که خود را به «بهاءا...» ملقب کردهبود، با استفاده از آموزههاي انحرافي عليمحمدباب، مؤسس فرقه بابيه، ادعاي پيامبري و حتي الوهيت کرد. حسينعلي نوري، که در سوابق خود، همکاري با سفارت روسيه تزاري را داشت، مورد حمايت اين سفارتخانه قرار گرفت و با وجود اتهام شرکت در ترور ناصرالدينشاه، توانست از ايران بگريزد و به عثماني برود. او بعدها در عکا، شهري که امروزه در اراضي اشغالي فلسطين قرار دارد، ساکن و پس از مرگ، گور او به قبله پيروانش تبديل شد. تارهاي عنکبوت کتاب «تارهاي عنکبوت»، به بررسي نحوه شکلگيري و ريشههاي تاريخي فرقه بهائيت ميپردازد. ويژگي اين نوشتار، استفاده نويسنده از متون تاريخي فرقه بهائيت است. بسياري از منابع مورد استفاده در اين کتاب، براي تحليل تاريخ فرقه بهائيت، عموماً به آثار سران يا وابستگان اين جريان انحرافي تعلق دارد. نويسنده، براي شناخت بهتر جريان بهائيت، در فصل نخست، به بررسي تاريخ فرقه بابيه و نحوه شکلگيري آن ميپردازد. در فصلهاي بعدي نيز، ضمن اشاره به چگونگي فعاليت اين فرقه در عثماني و ارتباطات گسترده آن با دولتهاي استعمارگر، موضوع چرخش سياست سران فرقه از سمت روسيه تزاري به انگليس را، پس از مرگ حسينعلي نوري، بررسي ميکند. نويسنده کتاب، بر اساس اطلاعات مندرج در منابع تاريخي صهيونيستي و فرقه ضاله بهائيت، به نحوه ارتباط عباسافندي، پسر حسينعلي نوري، با کانونهاي استعماري و صهيونيستي و تلاش وي براي استيلاي اين کانونها بر سرزمينهاي اسلامي و به خصوص فلسطين، ميپردازد. بخش ديگري از کتاب «تارهاي عنکبوت» به بررسي فعاليتهاي مخفي فرقه ضاله بهائيت، در دوره مشروطه، اختصاص دارد. نفوذ و فعاليت آنها در نهضت جنگل، حضور در کميته مجازات و ماجراي تهديد مراجع بزرگ شيعه از سوي سران فرقه ضاله بهائيت، در اين بخش بررسي ميشود. بخش انتهايي کتاب، که بيشتر حجم آن را هم در بر گرفتهاست، به بررسي فعاليت فرقه بهائيت در دوران پهلوي اول و دوم ميپردازد. نفوذ اعضاي فرقه در دستگاههاي اداري و سياسي کشور و در نهايت، تصاحب مناصب عالي مملکتي در دوره پهلوي دوم، از جمله مسائلي است که در اين بخش بررسي شده است. از ديگر ويژگيهاي اين اثر، اهتمام نويسنده به موضوع فعاليت فرقه ضاله بهائيت، پس از پيروزي انقلاب اسلامي و تا اواخر دهه هشتاد شمسي است. کتاب «تارهاي عنکبوت»، پيش از اين، به صورت پاورقي، در صفحه انديشه روزنامه خراسان و سپس، به صورت کتابچهاي جيبي، توسط دفتر پژوهش مؤسسه فرهنگي هنري خراسان منتشر شده است .

خواندن 2384 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

معرفی رهبران بهائیت

  • زرین تاج قزوینی

     

    زرین تاج قزوینی (فاطمه یا ام السلمه) مشهور به طاهره قُرهالعَین یا طاهره بَرَغانی (زاده 1228 قمری برابر با 1823 میلادی در قزوین - درگذشته 1268 قمری برابر با 1850 میلادی).

     

    ادامه مطلب...
  • شوقي افندي

    شوقي افندي ملقب به شوقي رباني (1314-1377/1336ش) فرزند ارشد دختر عبدالبهاء بود که بنا به وصيت وي، در رساله اي موسوم به الواح و وصايا به جانشيني وي منصوب شده بود.

    ادامه مطلب...
  • علی محمد باب

    علی محمد باب شیرازی، موسس بابیت است. او شاگرد سید کاظم رشتی بود که با بهره گیری از افکار شیخیه، ادعای بابیت، امامت، خدایی و … کرد و در آخر توبه نامه نوشت و خود را هیچ دانست.

    ادامه مطلب...
  • سید کاظم رشتی

    سيد كاظم رشتي بن سيد قاسم بن سيدحبيب از سادات حسيني مدينه ، زبده ترين شاگرد شيخ احمد احسائي بود که پس از مرگ شيخ رهبري  شيخيه را برعهده گرفت.

    ادامه مطلب...
  • عباس افندی (عبدالبهاء)

    عباس افندي (1260-1340) ملقب به عبدالبهاء، پسر ارشد ميرزا حسينعلي است و نزد بهائيان جانشين وي محسوب مي گردد.

    ادامه مطلب...

مبارزان با بهائیت

cache/resized/ccaca808332350bd352314a8e6bdb7dd.jpg
یکی از حوادث مهم زندگی آیت الله بروجردی تقارن سال
cache/resized/a2c88199bdee2998adc4f97d46fdb662.jpg
ملا محمد سعید بارفروشی معروف به سعید العلما یکی