مرگ یکی از عناصر فعال بهایی در حوزه آموزش ، نشر کتاب کودک

چهارشنبه, 25 مهر 1397 05:35 نوشته شده توسط  اندازه قلم کاهش اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

بهائیت در ایران : برابر اطلاع لیلی آهی از بهائیان حوزه فرهنگ خصوصا چاپ کتب کودک و نوجوان فوت نموده است . شناخت این فرد برای روشن شدن وضعیت چگونگی هدایت کودکان ایران زمین در حکومت پهلوی دوم خالی از لطف نخواهد بود .

به جرات میتوان گفت یکی از بهائياني كه توانست در عرصه فرهنگي نفوذ کند, ليلي آهي (ايمن) فرزند مجيد آهي بود. ليلي آهي (ايمن) متولد 1308، همسر بهايي معروف ايرج ايمن بود. دقت کنید ، وي مشاور فني اداره كل مطالعات و برنامه هاي وزارت فرهنگ، مدرس ادبيات كودك به مربيان كودكستان، پايه گذار بخش انتشار كتاب هاي كودكان به زبان فارسي به دعوت بنگاه ترجمه و نشر كتاب، عضو گروه بررسي كتاب هاي درسي ابتدايي به دعوت مؤسسه آمريكايي فرانكلين بود.
«ليلي ايمن» پس از سفري كه به آمريكا داشت و در آن دوره ويژه اي را گذرانده بود، دبير فني و مشاور فني وزارت آموزش و پرورش، بنيانگذار، عضو و دبير هيأت مديره شوراي كتاب كودك از ابتداي تأسيس در 1341 تا 1359 كار عمده اين شورا بررسي ادبيات كودكان بود و انتخاب كتاب سال كودك از وظايف آن به شمار مي رفت.
ایمن از سال 1359 به آمريكا رفت و طي اين سال ها بدون سر و صدا به همراه ديگر بهائيان به فعاليت هاي خود بر اساس دستورهای صادره از تشکیلات بهایی مشغول بود.
خواهر وی مهری آهی نیز در کنار وی در هیئت موسس شورای کتاب حضور داشت. لیلی آهی هنگامی که مسئولیت بخش کودک بنگاه «نشر و ترجمه» را به‌عهده داشت کتاب‌های بهائیان معروفی چون روحی ارباب، فروغ ارباب و هوشمند فتح اعظم را منتشر می‌کرد.
متاسفانه در برهه ای, آهی و برخی دیگر از اعضای این شورا که آنها نیز بهایی یا توده ای بودند, توانستند در یکی از حوزه های مهم و حساس یعنی فرهنگ آن هم مربوط به کودکان و نوجوانان نفوذ نمایند. ناگفته پیداست که مطابق تربیت بهایی, تبلیغ و عمل به دستورات تشکیلات در درجه اول قرار دارد و لذا شایبه اعمال اهداف و منویات تشکیلات بهایی توسط عناصری چون آهی, پررنگ تر می شود. به خصوص آنکه شواهدی از انتشار کتب نویسندگان بهایی و اشاعه مبانی این مسلک از رهگذر انتخاب کتبی خاص وجود دارد.
وقتی جشن ۵۰ سالگی شورای کتاب با چنین پیشینه ای در سال ۹۰ برگزار شد مورد اعتراض برخی رسانه ها قرار گرفت و هویت افرادی نظیر آهی آشکار گردید.

 

خواندن 2114 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

معرفی رهبران بهائیت

  • زرین تاج قزوینی

     

    زرین تاج قزوینی (فاطمه یا ام السلمه) مشهور به طاهره قُرهالعَین یا طاهره بَرَغانی (زاده 1228 قمری برابر با 1823 میلادی در قزوین - درگذشته 1268 قمری برابر با 1850 میلادی).

     

    ادامه مطلب...
  • شوقي افندي

    شوقي افندي ملقب به شوقي رباني (1314-1377/1336ش) فرزند ارشد دختر عبدالبهاء بود که بنا به وصيت وي، در رساله اي موسوم به الواح و وصايا به جانشيني وي منصوب شده بود.

    ادامه مطلب...
  • علی محمد باب

    علی محمد باب شیرازی، موسس بابیت است. او شاگرد سید کاظم رشتی بود که با بهره گیری از افکار شیخیه، ادعای بابیت، امامت، خدایی و … کرد و در آخر توبه نامه نوشت و خود را هیچ دانست.

    ادامه مطلب...
  • سید کاظم رشتی

    سيد كاظم رشتي بن سيد قاسم بن سيدحبيب از سادات حسيني مدينه ، زبده ترين شاگرد شيخ احمد احسائي بود که پس از مرگ شيخ رهبري  شيخيه را برعهده گرفت.

    ادامه مطلب...
  • عباس افندی (عبدالبهاء)

    عباس افندي (1260-1340) ملقب به عبدالبهاء، پسر ارشد ميرزا حسينعلي است و نزد بهائيان جانشين وي محسوب مي گردد.

    ادامه مطلب...

مبارزان با بهائیت

cache/resized/ccaca808332350bd352314a8e6bdb7dd.jpg
یکی از حوادث مهم زندگی آیت الله بروجردی تقارن سال
cache/resized/a2c88199bdee2998adc4f97d46fdb662.jpg
ملا محمد سعید بارفروشی معروف به سعید العلما یکی