افراد آنلاین
پژوهشی در تبار و خاندان میرزا علی محمد شیرازی (باب)
بازنشر اسفند 96
نوشته ای از عبدالله شهبازی
پیشگفتار
در بررسی تاریخ بابیگری اوّلیه سه عامل مورد غفلت قرار گرفته است:
اوّل، تأثیر شیراز و بوشهر، به عنوان دروازه تجاری ایران با امپراتوری بریتانیا و جهان غرب، در تکوین شخصیت باب جوان؛
بهائیت در ایران : ائمه ی اطهار علیهم السلام برای جلوگیری از گمراهی پیروان خود علائم و صفات بسیار از حضرت ولی عصر علیه السلام و از ظهور او را در اختیار ما گذاشتند، یکی از آثار و علائم و صفات حضرت ولی عصر علیه السلام حکومت و سلطنت و قدرت آن حضرت است، و این معنی از روایات کثیره و بلکه از اغلب احادیث مربوطه استفاده می شود، و از اینجاست که آیه ی شریفه (لیستخلفنهم فی الارض کما استخلف الذین من فبلهم و لیمکنن لهم دینهم الذی ارتضی لهم) و آیه (و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمة و نجعلهم الوارثین) و آیه (والله متم نوره و لو کره الکافرون) را به موجب احادیث وارده معتبره، تاویل به قیام و ظهور آن حضرت کرده اند.
اسفند 96
نوشته ای از امیرعلی کامرانی
بهائیت در ایران : آن روز هم آسمان پرالتهاب شهر، گرم و سوزان بود. عطش از سویی و گرمای کوچه های تنگ و باریک از سوی دیگر همچون تنوری گدازان، رمق هر عابر بی پناه را می ربود. در این میان مردی با پیراهن بلند و سفید رنگ عربی با متانت تمام زیر تازیانه های خورشید سوی مقصد خویش حرکت می کرد. گذر از کوچه های پر پیچ و خم، تنها مسیر وی برای در امان ماندن از تابش سوزناک و ظالمانه ی خورشید بود. اما در این میان، زمانی که در کوچه ای به دور از تابشهای مکررخورشید، جانی دوباره می گرفت، مردی یهودی از پشت بام خانه اش شکمبه های آلوده و بدبوی گوسفندی را بر سر و روی او ریخت. محمد امین نگاهی به بالای سر خود و به خنده های تمسخر آمیز مرد یهودی انداخت؛ لیکن به سرعت ادامه ی راهش را درپیش گرفت و حتی کوچک ترین اعتراضی بر زبان جاری نساخت؛ چراکه منش او بخشش و امیدش هدایت دیگران بود.